woensdag 21 december 2011

Online, Sociaal?

Leuk hoor, al die nieuwe trends en ontwikkelingen binnen de online marketing wereld. Termen als cloud, content curation, location based marketing, email marketing en vooral Social Media zijn niet van de lucht. Ik zou over alle genoemde (maar ook niet genoemde) trends een heel boek kunnen schrijven - misschien een leuk idee voor als ik tijd te veel heb - maar dat ga ik hier niet doen.

Ik wil eigenlijk even stil staan bij 'Social Media'. En dan voornamelijk 'social'. Want wat zijn we momenteel toch 'sociaal' bezig op internet.

Behoorlijk wat aanhalingstekens in de vorige zinnen. Daaruit kan je wellicht al opmaken dat ik wat sceptisch ben tegenover de hele sociale hype die momenteel op internet dé trend is. Want is dat hele internet nou wel sociaal?


Van een kant wel. Iedereen is bekend met sociale media; Als men er zelf (nog) niet op zit, dan kent men wel iemand met Facebook of Twitter. Om van Hyves of Foursquare nog maar te zwijgen. Lekker aan andere mensen vertellen dat je toiletrolletje op is terwijl je zit te schijten, of dat je inmiddels de 'major' bent van je plaatselijke buurtsuper waar je altijd een ham-kaas croissantje komt halen. Het klinkt misschien wat overdreven op deze manier, maar het gebeurt! Heel sociaal, dat wel. Iedereen weet wat je aan het doen bent en kan dit in de meeste gevallen ook nog 'vind-ik-leuken'. Je sociale netwerk up-to-date houden was nog nooit zo gemakkelijk. Daarnaast is er een opkomst in crossmediale socialiteit. Gezellig Twitteren als je met de rest van Nederland naar #TVOH (The Voice of Holland) zit te kijken. Of als Matthijs van Nieuwkerk misselijk de studio uit vliegt bij #DWDD (De Wereld Draait Doorrrrrrrr) nadat hij een zieke mossel heeft gegeten. Het wordt steeds normaler en iedereen zegt wat hij denkt. We zijn nog nooit zo sociaal geweest.

Daarnaast vindt het sociale element zijn weg naar steeds meer toepassingen. Genoeg App's die je een seintje geven van een leuke korting van een winkel verder op, als je door de stad loopt. Kan je gelijk even aan je vrienden laten weten, dus stuur maar door die handel! Of alles plat analyseren en discussiëren op blogs, fora en andere online platforms. Alles moet gedeeld, geanalyseerd, bediscussieerd, beoordeeld en overwogen worden.


Aan de andere kant is internet helemaal niet sociaal. Als we toch weer even kijken naar Social Media, bijvoorbeeld Facebook (FB); Iedereen kan van alles posten op FB. De trend is echter om alleen leuke en positieve zaken te posten. Dan krijg je 'vind-ik-leuks' in grote getale en geeft dit weer positieve energie. Ook zorgt deze zelfverheerlijking voor een ideaalbeeld dat je van jezelf maakt. Natuurlijk plaats je ook alleen leuke foto's. Dit draagt weer bij aan het positieve image dat je van jezelf creëert. Tot dusver nog niks verkeerds zou je zeggen. Maar - en nu komt de keerzijde - die sociale druk! Door al die ideaalbeelden die mensen van zichzelf neer zetten, ontstaat er (onbewust) een enorme sociale druk. Zijn je berichten wel leuk genoeg? Zijn je foto's wel flitsend? Krijg je wel genoeg 'likes' als al die andere 'leuke' mensen? Zijn je tweets vaak genoeg retweeted? Ben je nu al Major van je buurtsuper of heeft je vriend je van de troon gestoten? Ga zelf maar eens na; Negatieve zaken of kritiek, hoe vaak wordt dat 'geliked' op FB? Een heel stuk minder kan ik je vertellen.

Mensen realiseren zich vaak niet wat de gevolgen van social media kunnen zijn en wat voor een invloed ze kunnen hebben op je welzijn. Naast je studie, je werk, je familie, etc. moet je ook nog druk zijn om een positief beeld van jezelf neer te zetten. En dat is best vermoeiend.

Daarnaast is de sociale online wereld hypocriet. Social Media draaien op positiviteit, terwijl blogs en fora vooral baat hebben bij discussies (waarbij negativiteit aan de basis staat). Hoe veel mensen posten nou op een vakantievergelijker dat een oprecht fantastische vakantie hebben gehad? Een heel stuk minder dan de mensen die het bed te hard vonden, de broodjes bij het ontbijt te taai, slechts 5 soorten fruit i.p.v. 84 bij de lunch, het zwembad dat aan de koude kant was en ga zo maar door. Negativiteit is de voedingsbron voor grote interactieve platformen en fora. Vooral in Nederland. We zijn een zeurend volkje, dat eigenlijk nooit tevreden is. "Het kan altijd beter". Aan de andere kant zijn we allemaal geweldig. Check FB maar! Dan zie je het zelf!

Waar zijn we eigenlijk mee bezig? Ik denk dat we het zelf niet weten. Social Media en Social Internet is relatief nieuw. We hebben daar nog geen decennia ervaring mee. Hoe 'moeten' we ons eigenlijk gedragen? Nou, niks moet en alles mag. Dat is goed, maar daar zit gelijk het 'probleem'. We zijn hypocriet, nooit tevreden, liegen ons zelf en anderen wat voor en 'vind-ik-leuken' ons een ongeluk. Hoe sociaal is dat? Wel? Niet?

Ik ben de weg in ieder geval even kwijt. Denk eens na over wat hier boven staat. Doe een 'like' op FB of een 'Retweet'. Of doe het niet. Wat jij wil. Ik 'like' jou in ieder geval, omdat je dit hele blog hebt gelezen. 'Like', +1, 'Retweeted', Check!

1 opmerking:

Renske zei

Vind ik leuk...







;)