Yes, workshop nummer 6 al weer! Huh, maar wat is er met workshop 5 gebeurd?! Sorry mensen, maar ik was ziek, zwak en misselijk! Niet de ideale situatie voor mij om deze workshop te volgen. Jammer maar helaas, kan een keertje gebeuren. Echter, wees niet getreurd, want hier is nummer 6!
Tijdens workshop nummer 6 hebben we het gehad over Usability. Geen product op deze wereld kan eigenlijk zonder usability. Je zult toch moeten weten hoe (eerste) gebruikers op je product reageren. Ze moeten er wel mee kunnen werken natuurlijk.
Als we als product een website nemen, kan de term 'usability' wat concreter worden.
Laat ik beginnen met een definitie:
Usability:
usable |ˈyo͞ozəbəl|(also useable )
adjective
able or fit to be used: usable information.
Oftewel: usability = hoe bruikbaar is je product?!
Het is moeilijk om met ervaring een product te gaan ontwerpen. Voor een goede bruikbaarheid van, let's say, een website, moet je je eigenlijk proberen te verplaatsen in iemand die nog nooit van zijn leven een website onder ogen heeft gehad. Maak voor jezelf de website zoals je denkt dat je hem er uit zou willen laten zien en ga dat eens testen op je Oma bijvoorbeeld (als je een hele hippe Oma heeft, met smartphone, tablet of hypermoderne laptop, neem dan maar iemand anders).
Je kunt namelijk heel veel leren van mensen die nog nooit met je product hebben gewerkt. Geef ze eens een opdracht die ze op jouw website moeten uitvoeren en kijk hoeveel moeite ze er mee hebben. Als je dit doet met zo'n 5 mensen, dan haal je vaak al meer dan 75% van alle 'fouten' er uit! 5 mensen! Moet te doen zijn, lijkt me.
Een leuke tool om te gebruiken is 'The Observer' van het bedrijf Noldus. Noldus heeft software ontwikkeld waarmee je makkelijk een onderzoek kunt doen. Je kunt met deze software reacties van mensen opslaan, ordenen, opdrachten geven, etc. In feite is 'The Observer' een softwaretool om het jezelf makkelijk te maken. Binnen deze software kun je ook meteen je proefkonijn filmen en geluid opnemen om zo de reacties van je proefkonijn(en) vast te leggen.
Ook belangrijk voor usability is het bepalen van je doelgroep. Huisvrouwen tussen de 40 en de 50 zullen namelijk heel anders reageren op een website van huishoudelijke producten dan jongens tussen de 16 en 25. Voor een goede interactie op je website voor huishoudelijke producten zou je kunnen volstaan met een test van 10 vrouwen tussen de 40 en de 50. Grote kans dat 95% van alle bezoekers (uit je doelgroep) met de website om zal kunnen gaan.
Samenvattend zou je kunnen zeggen dat een goede bruikbaarheid van je product getest kan worden als je jezelf kunt verplaatsen in een eerste gebruiker, de doelgroep helder voor ogen hebt, maar ook zeker moeite doet om te testen, testen en te testen. Alleen dan zul je zien dat je een fantastisch product aflevert.
Leuk detail: een van de goeroes op het gebied van usability is Jakob Nielsen. Je zou voor de grap eens naar zijn website www.useit.com moeten gaan om te kijken hoe zijn website in elkaar zit. Je lacht je rot! In ieder geval veel succes gewenst om daar te vinden wat je zoekt ;-)
1 opmerking:
Helemaal juist is dat niet.
Bruikbaarheid is maar een deel van wat usability is.
Iets kan bruikbaar zijn én toch een lage usability hebben.
Strikt genomen kan je het woord 'usability' niet vertalen naar het Nederlands. Wat er het dichtste bij komt is 'gebruiksvriendelijkheid'. Maar ook dit dekt de lading niet volledig.
Een goede definitie kan je hier vinden:
Wat is Usability?
Een reactie posten